Undersökningar visar att svenska folket börjat växla över till lågpriskedjor. ICA, Coop och Hemköp tappar till förmån för kedjor som Willys och Lidl. Inga stora rörelser, men bollen är satt i rullning och spås fortsätta. Det här är enormt påfrestande för de etablerade ”högpris-kedjorna”. De hade växlat in på spåret att låg ränta skulle vara för evigt, att reallönerna skulle öka för evigt, att freden skulle vara för evigt och att folk skulle vilja köpa allt mer exklusiva varor.
ICA:s reklamblad för vår lanthandel har ibland sett ut som en konstinstallation inspirerad av Marie Antoinettes berömda citat om bakelser. Det är väldigt lite mat som det är extrapris på, bara en massa ”lull-lull” eller godis och glass. Stora Coops blad med helsidor av de mest fantastiska delikatesser till hysteriska priser blev stor komik. Det var Schweiziska ostar för 399kr/kg, skinka från något hörn av jorden där den tydligen var dyr att producera ty den kostade 429kr/kg och andra exotiska saker som färsk sjötunga för 649kr/kg.
För en barnfamilj med två tonårspojkar, för pensionärer med låg inkomst, arbetslösa och sjuka är reklambladen en jävla örfil varenda vecka. De berättar mer om allt man inte har råd med, trots att det är extrapris. Det är tips på recept med ett portionspris som gör att pengarna kommer vara slut långt innan månaden är det.
Problemet för många är att de butiker som har lite mindre höga priser ofta ligger långt iväg. Man måste åka bil eller buss dit, eller åtminstone cykla. Och ingen kedja har verkligen försökt pressa matpriserna på det sätt jag tror skulle vara effektivt. Med hjälp av ett mycket litet sortiment där det bara finns fyra sorters yoghurt, tio olika grönsaker, fem olika frukter, tre sorters mjölk, sex sorters bröd, två sorters sylt osv kan man verkligen pressa priserna.
De leverantörer som bjuder lägst kommer in med sina produkter i butiken, efter sex månader har vi en ny auktion. Svinnet blir mycket lågt, det kommer säljas många av de produkter som finns och man kan hålla väldigt låga priser med rimliga marginaler. Det behöver inte vara generösa öppettider, måste inte finnas en massa oväsentligheter, måste inte ha de bästa lokallägena. Allt bygger på ett lågt pris, och det är det priset som skall locka kunderna.
Tills vi får en sådan kedja, eller tills jag vinner Eurojackpot och har råd att starta den, så är det varje sann proletärs förbannade skyldighet att verkligen försöka handla där det är billigast. Visa de utsugande kapitalisterna som tror att folk har råd att göda dem att det är andra tider nu.
https://www.dn.se/ekonomi/kartlaggning-matjattarna-tappar-marknadsandelar-till-lagprisaktorer/